sunnuntai 12. maaliskuuta 2023

Kirjekyyhkystä langattomaan tiiedonsiirtoon

"Etäältä hoitamisen historia lienee yhtä vanha kuin kirjoitustaito. Ensimmäinen julkisen terveydenhuollon valvontaverkko toimi jo keskiajalla ja perustui kirjekyyhkyjen käyttöön. Postilaitoksen kehittyminen 1800-luvulla mahdollisti neuvojen ja lausuntojen antamisen kirjeitse. Puhelin valjastettiin pian sen keksimisen jälkeen lääketieteen ja hoitotyön käyttöön. Esimerkiksi potilaiden puhelinajat, puhelinreseptit ja ammattilaisten puhelinkonsultaatio ovat vakiintuneita toimintamalleja.

Varsinainen läpimurto tapahtui 1980-luvun lopulla, kun analogisesta teknologiasta siirryttiin digitaaliseen ja tietokoneiden, matkapuhelinten ja videoneuvottelulaittiden kehitykselle avautuivat täysin uudet mahdollisuudet. Sähköinen tiedonsiirto on nopeaa, ja tekstin lisäksi voidaan välittää kuvaa ja ääntä. Laajaa asiantuntijaverkkoa voidaan hyödyntää välimatkoista riippumatta ja lääkärin apua saadaan paikkoihin, joissa se aikaisemmin on ollut mahdotonta. Sähköisten arkistojen ja aluetietojärjestelmien avulla tietoa voidaan hyödyntää aiempaa paremmin ja samalla välttää tarpeettomia uusintatutkimuksia. Potilasviestintää voidaan lisäksi tehostaa langattomilla yhteyksillä." 

Hoidon tarpeen arviointi; Pirjo Syväoja, Outi Äijälä 2009.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti