keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Tekniikka rules

Erilaiset tekniset vehkeet ovat valloittaneet kodit ja työpaikat. Emme varmaan huomaakkaan, kuinka montaa teknistä laitetta päivän aikana käytämme. Jokaisen omassa harkinnassa on, ovatko ne kaikki aivan tuiki tarpeellisia. Sairaanhoitajan työssäkin tekniikka on koko ajan läsnä. Erilaisia teknisiä laitteita on paljon: tietokoneet potilastietojärjestelmineen, tipanlaskijoita, ruiskupumppuja, hengityskoneita...Kaikkea hallitsee kone.

Kyllä tekniikka ja erilaiset tietojärjestelmät hyödyllisiäkin ovat, niin kotona kuin työpaikalla. Töissä varsinkin esim. asiakkaan tiedot saadaan nopeasti liikkumaan yksiköstä toiseen ja tietojärjestelmät keräävät reaaliaikaista tietoa asiakkaasta, jota on helppo analysoida. Helppoa ja mukavaa, kunhan kaikki toimii kuten pitääkin.

Sairaanhoitaja on suuren asian vartijana. Täytyy hallita monta erilaista teknistä konetta ja tietojärjestelmää, jotta huomaa jonkin olevan pielessä. Joskus tuntuu unohtaako sitä asiakkaan, kun jokin sähköinen laite ei toimikaan. Hoitaisinko konetta vai asiakasta? Muistan unrani alkutaipaleelta keskittyneeni paljon koneisiin. Asiakas ikäänkuin hukkui kaikkien letkujen, johtojen ja sähköisen datan alle. Asiakas oli laite, joka tuotti erilaista muokattavaa tietoa.Onneksi työvuosien, kokemuksen ja tiedon lisääntyessä olen löytänyt asiakkaan ihmisenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti