torstai 30. toukokuuta 2013

Kirjaston helmiä

Kirjasto tarjoaa monen moista luettavaa. Välillä sattuu niin hienosti, että luettava kirja on suorastaan helmi. Tässä olisi kaksi helmeä.

Aloittelijasta asiantuntijaksi. Patricia Benner 1993.

Kirjan takana:
Aloittelijasta asiantuntijaksi on asiatietoihin perustuva hoitotyön teos, jossa käytännön työtä tarkastellaan ammattitaidon kehittämisprosessina. Kirjassa kuvataan tilanteita, joissa hoitotyön tieto syntyy ja joissa sitä käytetään. Kirjoittaja erittelee viisi kliinisen hoitotyön pätevyystasoa. Tasoja- noviisi, edistynyt aloittelija, pätevä, taitava ja asiantuntija- kuvataan merkittävien hoitotyön tiedon kartuttamiseen liittyvien tilanteiden avulla. Potilaiden puolesta puhuminen, asiantuntemus ja osallistuminen, niiden myötä kehittyvä valppaus ja niihin liittyvä välittäminen ovat toistuvia teemoja sairaanhoitajien kertomuksissa.
Kirjaa voidaan käyttää eri tavoin. Hallinnossa toimivien huomio kiinnitetään inhimillisten voimavarojen- sairaanhoitajien- taitavan ja viisaan käytön tärkeyteen. Teos on hyödyllinen myös hoitotyön opettajille. Asiantuntijoiden kokemuksista saadun kokemuksen hyödyntäminen vaikuttaa opetukseen. Myös heille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään hoitotyön kuvaa ja sairaanhoitajien roolia, kirja antaa ajatuksia ja mielikuvia.

Tästä kirjasta täytyy todeta, että kuivahan tämä on. Kuivuutta kompensoi kuitenkin hoitajien tarinat, joita lukee ilokseen. Kirjan parasta antia on kuitenkin nämä viisi kliinisen hoitoyön pätevyystasoa. Minulla on tähän kirjaan aivan erityinen "suhde". Olin sinä syksynä aloittamassa sairaanhoitajaopinnot ja kesätöissäni törmäsin kokeneeseen sairaanhoitajaan. Hänelle tietysti kerroin uravalinnastani. Hän kehoitti lukemaan edellä kuvatun teoksen. Ja senhän teinkin. Aloitettuani opinnot, jossain harjoittelussa piti käyttää hyväkseen jotain hoitotyönmallia ja silloin mieleeni palautui viiden kliinisen pätevyystason malli. Sain luvan käyttää sitä työssäni.

Eipä siis olekaan ihme, että kirjastossa huomasin tämän seuraavan helmen.

Asiantuntijuus hoitotyössä- hoitotyö, päättelykyky ja etiikka. Patricia Benner, Christine A. Tanner, Catherine A. Chesla. 1999.

Kirjan takana:
Asiantuntijuus hoitotyössä- hoitotyö, päättelykyky ja etiikka on jatkoa  Aloittelijasta asiantuntijaksi- kirjan tematiikalle. Teos paljastaa kliinisen päättelykyvyn ja hoitotyön käytäntöjen monimutkaisen luonteen. Edellisen kirjan tavoin siinä on käytetty erittäin kiinnostavasti tutkimukseen perustuvaa lähestymistapaa.
Yksi kirjan selväksi tekemä totuus oppimisesta on, että kliininen oppiminen on vuoropuhelua periaatteiden ja toimintakäytäntöjen välillä. Periaatteen ymmärtäminen ja sen toiminnallinen oppiminen edellyttää paljon käytännön kokemusta. Kirja sisältää useita esimerkkejä kokemuksellisesta oppimisesta ja periaatteiden toteuttamisesta käytännössä.
Kirja antaa paljon ajattelemisen aihetta ja ohjeita niin hoitoyön johtajille, opettajille, opiskelijoille ja tutkijoille kuin käytännön hoitoyössä toimivillekin.
Tämä kirja todellakin jatkaa mukavasti aloittelijasta asiantuntijaksi- kirjan teemaa. Tämä kirja kuvaa eroja edistyneen aloittelijan, pätevän, taitavan ja asiantuntijan tavoissa tulkita potilaita ja muuttuvia hoitotilanteita. Tämän kirjan luettuani ymmärsin ja huomasin, kuinka kokemuksen kautta todellakin kehittyy edistyneestä aloittelijasta kohti asiantuntijuutta. Koulutus antaa hyvän pohjan, mutta vasta kokemus opettaa ja tekemällä oppii, sen tämäkin kirja alleviivaa. Kirjasta käy myös hyvin ilmi kokeneemman hoitajan tuki opettajana ja hiljaisen tiedon siirtäjänä nuoremmalle hoitajalle. Tämäkin kirja on hyvin teoreettinen, mutta ei suinkaan kuiva. Kirjassa on paljon haastatteluja eritasoisilta hoitajilta ja samaa potilas tapausta saatetaan käydä läpi useammassa kohdassa. Lisäksi kirjassa pohditaan hoitaja-lääkäri suhdetta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti