sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Sairaanhoitajan vapaa-aika

Tämä sairaanhoitaja tekee ensin 66h töitä viikossa, ihan vapaaehtoisesti, että saa seuraavan viikon vapaata.

Sitten sairaanhoitaja lähtee leirille koko viikoksi pyörittämään ensiapu pistettä. Asiakkaina sairaanhoitajalla on n. 170 alaikäistä henkilöä. Vähäinen vapaa-aika menee, ei suinkaan levätessä, nuorten kanssa telmiessä.

Viikon jälkeen sairaanhoitaja, kaikkensa antaneena, on valmis jälleen omaan siviilityöhönsä työpaikallaan.

Ja kaikki tämä nuorten takia, ja koska se on vaan niin KIVAA! :)

keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

Se vain täytyy tietää

Tämä lausahdus voi olla tuttu hoitajille, jotka kiertävät eri työyksiköissä. Tämä lausahdus kuvaa hyvin niitä tapoja, joita osastoilla on. Osaston oma henkilökunta on hioutunut niin tiiviiksi ryhmäksi, ettei tietyistä tavoista, asioista ja järjestyksistä tarvi enää puhua. Kaikki rullaa sujuvasti eteenpäin.

Kiertävä sairaanhoitaja voi näyttää epävarmalta, ehkä jopa hieman tyhmältä, kun se ei tuotakaan osaa tai tiedä. Itse vierailevasta tähdestä voi tuntua hieman avuttomalta. Huumori auttaa kovasti tässäkin asiassa. Vierailevana tähtenä ei kannata huolestua murinoista, seuraava kerta on jo helpompi. Totuttautuminen, puolin ja toisin, vie aikaa. Itse kun osastoja kiertelin otin linjaukseksi kysellä miten asia on tapana tehdä.

Nyt huomaan itsestäni, yhdellä osastolla pidempään olleena, samoja oireita. On paljon pieniä asioita, joita ei hoksaa sanoa käypäläisille, ihan itsestään selvyyksiä! Niin sitä vain mukautuu opittuihin tapoihin. :)

tiistai 12. heinäkuuta 2011

e-resepti

Sähköisiä reseptejä otetaan hiljalleen käyttöön ympäri Suomen maan. Onhan tämä hienoa. Paperit jäävät pois ja metsiä säästyy, myös lääkäreiden työ helpottuu.

Itse olen hieman skeptinen. Lääkäreiden luona käydessämme tietomme syötetään tietojärjestelmään, jonka voi avata apteekissa henkilökuntaan kuuluva tiettyä koodia vastaan. Sieltä löytyy sitten määrätty lääke ja annostus.

Mutta entä tietoturva? Välillä tiedotusvälineissä kerrotaan kuinka joku hakkeri on sekoittanut tärkeitä tietoja tai päässyt käsiksi salaiseen aineistoon. Itse ajattelen eri tietokoneohjelmista, että kun ihminen on ne luonut voi joku toinen ihminen sinne myös murtautua. Kuinka käykään kun hakkeri murtautuu e-reseptejä hallinnoivaan ohjelmaan ja vähän sekoittelee reseptejä keskenään. 

lauantai 2. heinäkuuta 2011

Vuorotyön ilot ja surut

Monissa paikoissa hoitoalalla tehdään kolmivuorotyötä. Vuorosysteemistä on varmasti monenlaisia variaatioita. Itse työskentelen erittäin epäsäännöllisessä kolmivuorosysteemissä. Onneksi saamme vaikuttaa toiveilla omiin työvuoroihimme. Niiden hyvästä toteuttamisesta kuuluu kiitos osastonhoitajalle.

Vuorotyöhän on tutkitusti kuluttavaa. Erityisesti yövuorot ovat rankkoja. Ihmistä ei ole tehty valvomaan yöllä. Yövuorosta palautuminen onkin monelle hankalaa. Enpä kyllä itsekään hirvittävästi öistä nauti. Vuorotyön parasta antia mielestäni ovat arkivapaat. Silloin kerkeää hoitaa esim. virastoasiointia yms. Huonona näen taas sen, että sosiaalinen elämä kärsii. Harvoin omat vapaat kohtaavat kavereiden kanssa. Samoin säännöllinen harrastaminen on vaikeaa.

Juuri tällainen säännöllisyyden puute oli aluksi itselleni hankalaa. Minulla on harrastus, joka toteutuu kerran viikossa ja mahdollisuus sen pois jäännistä tuntui äärimmäisen pahalta. Harrastus on minulle myös iso osa sosiaalista elämää. Kävin itseni kanssa kovan keskustelun ja onnistuin priorisoimaan ajatukseni järkevästi. Työvuorotoiveet astuivat suureen arvoon tässä kohtaa. Olen käynyt myös osastonhoitajan kanssa keskustelua harrastukseni tärkeydestä mielenterveydelleni. Kun tämä asia oli saatu järjestykseen, ei epäsäännölliseen kolmivuorotyöhön sopeutuminen ollut enää hankalaa.

sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

Ammatin vaihto edessä?

Nettisurffailua harrastaessani eksyin ilta-sanomien sivuille ja testiin tunnetko itsesi. No minähän naputtelin vaaditun määrän vastauksia ja sain tulokseksi kaitsija.Tässä vaiheessa vaikutti vielä hyvältä.

Kaitsija-ihmistyypin määritelmästä osa oli minua, osa ei. Yllättävintä oli kaitsijalle soveltuvat ammatit. Ensimmäisenä oli koneistaja, toisena pappi tai muu seurakunnantyöntekijä ja vasta kymmenes oli sairaanhoitaja!

sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

Toivo

"Toivo on ihmisruumiin väkevä voimanlähde.
Sen vuoksi potilaan toivo on lääkärin salainen ase
ja sen vuoksi jokaiseen reseptiin sisältyy salaa myös toivo."
Norman Cousins

torstai 2. kesäkuuta 2011

Elää ja kuolla

Jokaisen täytyy elää, jotta voi kuolla. Väittäisimpä kuoleman herättävän joka kerta jotain kysymyksiä. Sairaanhoitajana kohtaan väistämättä kuolemaa ja varsin monesti eettiset asiat nousevat hoitajana mieleeni. Mikä on oikein ja mikä väärin? Kuka saa päättää milloin on lähdön hetki itse kullekin? Mikä on eettisesti oikeaa? 

Tutkiskelin asiaa. Lääkäreillä ja hoitajilla on omat ettiset ohjeensa, joiden mukaan toimia.
Lääkärin ettisissä ohjeissa sanotaan mm. näin:
"Lääkäriksi ryhtynyt henkilö on ottanut hoitaakseen suuren ja vaativan tehtävän. Tästä tehtävästä hän ei voi suoriutua, ellei hänellä ole perusteellisten tietojen ohella vakavaa halua noudattaa lääkärin ammatin harjoittajan vuosituhansien ajan tunnustamia ettisiä velvoituksia. Hän saavuttaa toiminnassaan luottamusta persoonallisuutensa, tietojensa ja ammattitaitonsa perusteella. Näiden periaatteiden mukaisesti on Suomen lääkäriliiton valtuuskunta hyväksynyt lääkäreiden noudatettaviksi ammattia harjoittaessaan seuraavat ohjeet:
1. Lääkärin velvollisuutena on suojata ihmiselämää ja lievittää kärsimystä. Hänen tulee pitää päätavoitteenaan edistää terveyttä ha sen saavuttamista.
2. Lääkärin tulee palvella kanssaihmisiään lähimmäisenrakkauden mukaisesti sekä osoittaa käyttäytymisellään ja toiminnallaan olevansa tehtävän vaatiman luottamuksen arvoinen. Lääkärin ei pisä koskaan osallistua kidutukseen, kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoon tai muuhun epäinhimilliseen toimintaan tai sellaisen valmisteluun.
4. Lääkäri älköön käyttäkö arvovaltaansa siten, että potilaan oikeus määrätä itsestään joutuu uhanalaiseksi. Silloinkin kun potilas ei pysty ilmaisemaan tahtoaan, on lääkärin velvollisuutena toimia potilaan parhaaksi.
Jos lääkäri joutuu tutkimus- tai hotopäätöksissään toimimaan potilaan tahdosta riippumatta, on päätösten aina perustuttava lääketieteellisiin syihin."
Lääkärin eettiset ohjeet kokonaisuudessaan: www.laakariliitto.fi

Sairaanhoitajan eettisissä ohjeissa sanotaan näin.
"1. Sairaanhoitajan tehtävä
Sairaanhoitajan tehtävä on väestön terveyden edistäminen ja ylläpitäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä kärsimyksen lievittäminen.
2. Sairaanhoitaja ja potilas
Sairaanhoitaja on toiminnassaan ensisijaisesti vastuussa niille potilaille, jotka tarvitsevat hänen hoitoaan. Hän suojelee ihmiselämää ja edistää potilaan yksilöllistä hyvää oloa. Sairaanhoitaja kohtaa potilaan arvokkaana ihmisenä ja luo hoitokulttuurin, jossa otetaan huomioon yksilön arvot, vakaumus ja tavat.
Sairaanhoitaja kunnioittaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja järjestää potilaalle mahdollisuuksia osallistua omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon."
Sairaanhoitajan ettiset ohjeet kokonaisuudessaan: www.sairaanhoitajaliitto.fi

Ja entäpä sitten asiakas. Hänelläkin on olemassa oikeuksia vaikuttaa omaan hoitoonsa.
"Potilaan keskeisimmät oikeudet.
Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja hyvään kohteluun. Hoitopäätöksiin saavat vaikuttaa pelkästään lääketieteelliset syyt.
Potilaalla on itsemääräämisoikeus.
Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Potilaalle ei saa antaa sellaista hoitoa tai tehdä sellaisia toimenpiteitä, joista hän kieltäytyy. Jos potilas kieltäytyy jostain hoidosta, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla, johon hän suostuu.
Jos potilas ja lääkäri eivät pääse yhteisymmärrykseen hoidosta, siitä päättää viimekädessä lääkäri lääketieteellisten syiden perusteella.
Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Hän voi kieltää hoidon tai toimenpiteen, vaikka se olisi tarpeellinen hänen terveyttään tai henkeään uhkaavan vaaran torjumiseksi. Lääkärin on selitettävä potilaalle ymmärrettävällä tavalla, mitä kieltäytyminen merkitsee. Jos potilas edelleen kieltäytyy tutkimuksesta tai hoidosta, kieltäytymisestä on tehtävä luotettavalla tavalla vahvistettu merkintä potilasasiakirjoihin."
Potilaan keskeisimmät oikeudet kokonaisuudessaan: www.valvira.fi

Asia ei siis ole ollenkaan helppo ja yksinkertainen. On monta eri näkökulmaa pohdittavana. Asiakkaiden kuolema tulee vastaisuudessakin herättämään eettisiä ajatuksia ja kysymyksiä. Jokainen asiakas on yksilö ja kuolema myöskin. Eettiset ohjeet luovat ammatillisen pohjan ymmärtää asiaa. On myös annettava suuri kiitos omalle työyhteisölle, jossa pohdimme asioita yhdessä. Se on tiimityötä parhaimmillaan! 

Duodecimin sivuilta löytyi kirja, josta voisi löytyä lisää näkökulmaa aiheeseen:
Elämän loppu vai kuoleman alku-hoitopäätökset kuoleman lähestyessä. Toim. Juha Hänninen