perjantai 23. joulukuuta 2011

Kirje joulupukille

Rakas joulupukki

Toivoisin rauhallista ja mukavaa joulua kaikille.
Toivoisin, että pullojen korkit ja pilleri purkkien kannet pysyisivät kiinni.
Toivoisin nyrkkien pysyvän taskuissa, veitsien ja puukkojen laatikoissaan.
Toivoisin pyssyjen olevan kaapeissaan ja asekaappien avainten hukassa.
Toivoisin vanhojen kaunojen unohtuvan.
Toivoisin lasten saavan viettää turvallisen joulun perheidensä parissa.
Toivoisin ettei kenenkään tarvitsisi olla yksin.


T: Sairaanhoitaja

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!



maanantai 19. joulukuuta 2011

Uskon asia (ko?)

" Länsimaisen ihmisen elämää leimaa uskon puute kaikkeen, myös rationaaliseen lääkintään ja sitä harjoittaviin parantajiin. Lääkkeiden todennetuista tehoista huolimatta monesti on mahdotonta tietää, mikä potilaan terveydentilaa on lopulta kohentanut. Kuinka voimme koskaan kipulääkkeen otettuamme olla varmoja, hävisikö kipu lääkkeellä vai uskollamme lääkkeen tehoon? Jokaisessa parantamistapahtumassa mieli on mukana myönteisellä tai kielteisellä tavalla."

Lähde: S.Piippo 2003, Luonnon lääkeyrtit 1

keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Toimiiko vatsa?

Olen taas lueskellut historiaa, tällä kertaa kirjasta Luonnon lääkeyrtit 1, kirjoittaja S.Piippo 2003. Kirjahan painottui yrtteihin ja yrttilääkintään, mutta alussa oli ihan yleisestikin lääketieteen historiaa, mikä tosiaan on ihan mielenkiintoista.

Yhteistä tähän päivään on vatsantoimitus. Mesopotamiassa, Intiassa, Kiinassa, Egyptissä, Kreikassa ja Roomassa on jo ammoisina aikoina hoidettu erilaisia sairauksia peräruiskein ja vatsaa pehmittävin yrtein. Silloinen ajattelu oli saada paha pois ruumiista.

Vielä nykyäänkin vatsan toiminta ja/tai toimimattomuus on erittäin tärkeässä roolissa ja vatsantoimitusta käytetään.

keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Yhteiskunta on onnistunut-ainakin kerran

Lueskelin päihdehoitotyön kirjaa ja siinä oli Airi Partasen kirjoitus elämänhallinnasta. Siinä käsiteltiin mm. terveyskasvatusta. Se kohta menee näin:

"Terveyskasvatuksen tavoitteena on ihmisen suostutteleminen muuttamaan käyttäytymistään tai tapojaan terveellisemmiksi. Siinä vedotaan tiettyjen tapojen, kuten alkoholin, huumeiden tai muiden päihteiden käytön tai tupakoinnin epäterveellisyyteen. Ihmisellä on kuitenkin omat käsityksensä asioiden terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä. Vaikka lääketieteellisen tutkimuksen mukaan tiettyjen elintapojen on todettu uhkaavan ihmisen terveyttä, hyvinvointia tai toimintakykyä, terveyskasvatuksen pyrkimykset eivät välttämättä muuta ihmisen terveyskäyttäytymistä, jolla tarkoitetaan ihmisen tietoista toimintaa oman tai läheistensä terveyden hyväksi."

Tuota äskeistä kohtaa lukiessani muistui elävästi mieleeni peruskoulu  ja se kuinka istuin luokkatovereideni kanssa auditoriossa. Siellä meille esitelmöitiin mm. tupakoinnin vaaroista. Esittelijöillä oli mukanaan purkkeja, joissa oli elimiä. Tupakointiin liittyen heillä oli terveet, vaaleat, keuhkot ja tupakoitsijan, mustat, keuhkot. Silloin ajattelin, etten halua kantaa sisälläni mustia keuhkoja.

Minulle annettu terveyskasvatus, noinkin realistisessa muodossa, on tepsinyt. En ole polttanut, enkä polta!

Lähde: Päihdehoitotyö 2000; Toim, Maria Inkinen, Airi Partanen, Tiina Sutinen.

tiistai 29. marraskuuta 2011

On hyvä tietää mitä juo

Pikkujoulukausi on parhaimmillaan. Kahvin ja kotikaljan lisäksi kurkuistamme menee alas myös erilaisia alkoholia sisältäviä juomia. Tässä vähän tietoa muutamista tuotteista (tietoja voi käyttää vaikka erilaisiin visailuihin pikkujouluissa):

"Liköörejä saadaan, kun valmiiseen yrteillä maustettuun viiniin sekoitetaan vahvaa sokerilientä. Marjalikööreihin marjat voidaan käyttää sellaisinaan. Jos yrttilikööristä jätetään sokeri pois, puhutaan yrttisnapsista. Lääkeviinoiksi sanotaan valmisteita, joissa haihtuva aine on liuotettu alkoholiin tai alkoholiin ja veteen. Tunnettuja ovat muun muassa anissnapsi, anislikööri, hiirenkorvaviina, kanervaviina, kanervasnapsi, katajanmarjaviina, koiruohoviina, kuismaviina, mesiangervolikööri, minttulikööri, mustaherukkasnapsi, mustaherukkalikööri, timjamilikööri, valkosipuliviina, voikukkasnapsi, mäntyviina, pihlajasnapsi, suomyrttiviina ja tillisnapsi. Yleisesti myytäviä ja tunnettuja ovat Jägermeister, joka sisältää 56 eri yrttiä, luostareista alkunsa saaneet Chartreuse ja Bénédictine, anisviinat ouzo, raki, anisette ja pastis, katajanmarjoista tehdyt gin ja genever, kuminasta tehty akvaviitti sekä koiruohosta ja väinönputkesta valmistettu vermiitti."
S.Piippo; Luonnon lääkeyrtit 1, 2003.

Hyviä pikkujouluja kaikille!

maanantai 21. marraskuuta 2011

Herätellään hoitajaa

Opiskelijat ovat näitä herättelijöitä.

Välillä tulee käytyä erittäin hienoja keskusteluja opiskelijoiden kanssa, sellaisia keskusteluja, jotka saavat pohtimaan omaa käyttäytymistään ja suhtautumistaan asiakkaisiinsa. Opiskelijoidenohjauksessa tämä on yksi niistä hetkistä, opiskelijan taitojen karttumisen lisäksi, jolloin nautin ohjauksesta erityisen paljon.

Opiskelijat tehkää jatkossakin hienoja kysymyksiä ja kyseenalaistakaa tapoja toimia :)

lauantai 12. marraskuuta 2011

Huoleni nuorista kasvaa

Jonkin verran nuorten kanssa touhuavana olen tehnyt saman havainnon kuin Mannerheimin lastensuojeluliitto (MLL). Ihastus- ja seurustelupulmat sekä suhteet vanhempiin ovat saaneet rinnalleen mielenterveysongelmat. Osalla nuorista on todella synkkiä ajatuksia.

Toimittaja Emmi Oksasen tekemä pro-gradu tutkimus Helsinsingin yliopistoon tukee MLL:n kantaa. Oksanen tutki suosikkiin 1997-1998 ja 2007-2008 lähetettyjä kirjeitä. 1990-luvulla suurimmat ongelmat olivat rakkaus, seksuaalisuus ja riidat vanhempien kanssa. 2000-luvulla yleisimmät ongelmat olivat pelko, ahdistus, uupumus, itsetuhoisuus, itseinho, yksinäisyys ja ulkopuolisuus.

Minusta nuo edellämainitut asiat ovat liian suuria huolia nuorelle, jolla pitäisi vielä olla elämä avoimena edessä. Mutta mikä tähän on syynä? MLL:n  suunnittelija Anna Puusniekan mielestä Suomessa pitää itsenäistyä liian varhain, pärjätä yksin. Oksanen on huomannut että, nykyään vanhempien huolenpito on heikentynyt ja se voi olla mallina nuorille. Jotkut tutkijat ovat esittäneet että, tähän on vaikuttanut myös big brother- ja tosi-tv maailma, jossa pudotetaan pelistä pois.

Kyllä nykymaailma on raadollista. Pärjäämisen ja hyväksyttynä olemisen tarve on kova. Tuntuu että, aikuisillakin on tervejärki sumentunut ja yhteiskunnan vaatimukset ovat päällimmäisiä tavoitteita. Olen huolissani nykysuuntauksesta. Työssäni näen vanhempia, joilla on päihde- ja mielenterveysongelmia, useampia lapsia, joko kotona tai huostaanotettuina. Tällaisten asiakkaiden kohdalla surettaa koko perheen puolesta ja erityisesti lasten. Jos tämä kehitys, joka nyt on jo nähtävissä, jatkuu tulee minunkin asiakaskuntani nuorenemaan.

Toisaalta liiallinen huolenpitokin voi olla vaarallista. YLE Teema:lta tuli tiede dokumentti: hypervanhemmat. Dokumentissa kerrottiin toisesta ääripäästä. Yhteistä on pärjäämisen ja hyväksynnän tarve. Ohjelmassa tarkasteltiin Amerikkalaisia nuoria ja heidän vanhempiaan, jotka huolehtivat liikaa. Vanhempien piti tietää jokainen askel, kenen kanssa lapsi liikkuu, kuinka raha-asiat ovat, mitä sähköpostia hän saa jne. Tämä  ei rajoittunut vain lapsuuteen, vaan tätä jatkui yliopistossa ja vielä työelämässäkin. Jos lapsi ei pärjännyt pomon kanssa, vanhemmat soittivat ja esittivät vaatimuksia. Lapset oli opetettu haluamaan aina parasta. Heihin oli iskostettu ajatus että, he pystyvät mihin vain. Vanhempien odotukset olivat kovat. Näillä nuorilla ongelmina olivat mm. stressi, väsymys, masennus ja aiheuttaja tunne ettei vanhemmille haluta tuottaa pettymystä.

Ei ole hyvin asiat Amerikassakaan. Tämä ilmiö on varmaan tulossa meillekin. Ilmiöthän liikkuvat aaltoina ja monet ilmiöt juontavat juurensa Amerikkaan.

Vähäisestä huolenpidosta ylihuolehtimiseen. Mitäpä jos jäätäisiin välille?

Suomessa on muuten nuoria, 16-24 vuotiaita, 595 652 hlö. Tämän kertoo tilasto- ja indikaattoripankki SOTKAnet.

Oksasen tutkimus löytyy:
Emmi Oksanen: Kasvaneen yksinäisyyden tarinavirta. Nuorten sosiaalinen luottamus ja integraatio suosikin jammu- ja kimppa-palstojen kirjeissä vuosina 1997-1998 ja 2007-2008. Helsingin yliopisto 2010.