sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Kaksi tunnetta- häpeä ja pelko 1/2

Häpeä:
Aivan kuin vastineeksi ihmisen hillittömälle tiedonnälälle, hänen osakseen on tullut hävetä ja syyllistyä.

"ALUSSA OLI HÄPEÄ?- KOORDINAATTEJA PELKISTETTYIHIN TUNTEISIIN

Häpeä on ensimmäinen Raamatussa mainittu tunne. Syntiinlankeemuskertomuksesta käy ilmi, kuinka Adam ja Eeva syödessään hyvän ja pahantiedon puusta rikkoivat Jumalan käskyä. Sen seurauksena "heidän silmänsä avautuivat ja he huomasivat olevansa alasti" (1. Moos. 3:7). ´Silmien avautumista´ on tulkittu siten, että siinä tilanteessa ihminen ensimmäistä kertaa käsitti olevansa jonkun Toisen silmien paljastavan ja arvioivan katseen kohteena. Alastomana ja paljaana oleminen kriittisten silmien alla aiheuttaa häpeää. Syntyäkseen ja ollakseen olemassa häpeä edellyttääkin aina joko kuvitellun tai todellisen katsojan tai yleisön.
Syntiinlankeemuskertomus on kristillisen oppijärjestelmämme peruskiviä ja se antaa uskontofilosofisen näkökulman maailmassa esiintyvälle kärsimykselle, myös häpeälle ja syyllisyydelle. Paneutumatta sen tarkemmin kertomuksen sisältöön ja tulkintoihin on kuitenkin merkillepantavaa, että kertomuksessa häpeä oli seurausta tietoisuuden lisääntymisestä ja syyllisyys kielletystä teosta.Aivan kuin vastineeksi ihmisen hillittömälle tiedonnälälle, hänen osakseen on tullut kyky hävetä ja syyllistyä. Onko tämä kyky ihmisen onnettomuus vai onni riippuu varmastikin näiden tunteiden aiheuttamista seuraamuksista. Ihmisen hengissä pysymisen näkökulmasta pelko ja agressio lienevät alkukantaisimpia tunteitamme. Säilyttääkseen olemassaolonsa ihmisen on vaaran ja uhan edessä ollut kyettävä pakenemaan tai puolustautumaan.
Yksi ns. negatiivisiin tunteisiin liittyvä piirre on, että ne edustavat ihmiselle yleensä jotakin kiellettyä, luvatonta ja väärää. Ehkäpä tähän on syynä se, että meillä on tapana tarkkailla negatiivisten tunteiden kielteisiä ääriulottuvuuksia, ts. niitä seurauksia, joita kyseiset tunteet hallitsemattomina saavat aikaan. Negatiivisiksi luokittelemillamme tunteilla on kuitenkin niilläkin omat myönteiset ulottuvuutensa, joita harvemmin tulemme ajatelleeksi.
Miten kävisi esimerkiksi ihmisen, joka ei pelkäisi koskaan?Tekisikö pelon puute ihmisestä kaikkeen valmistautumattoman, mitään kaihtamattoman ja uhkarohkean "suin päin" eläjän, joka varomattomuutensa ja yltiöpäisyytensä seurauksena eläisi lyhyen elämän? Kuinka suojaavaa onkaan, että ihmiset pelkäävät esimerkiksi kipua, vaarallisia paikkoja, tulta, sairastumista ja kuolemaa! Pelon vuoksi välttelemme fyysistä tuskaa ja yritämme elää terveellisesti.
Entäpä miltä näyttäisi maailma, jossa ei olisi syyllisyyttä ja häpeää? Jos ihmiselle mikään käyttäytyminen ei olisi väärin tai katumisen ja sovittamisen arvoista, ei käyttäytymistä olisi tarpeen myöskään kontrolloida tai muuttaa. Näin ollen kaikki yhdessä luomamme normit ja lait menettäisivät merkityksensä. Syyllisyyden ja häpeän rajaaminen pois inhimillisestä elämästä pakottaisi meidät myös tarkistamaan käsityksiämme ihmisen vastuusta.Ilman syyllisyyttä ja häpeää ihminen olisi pelkkä tarpeittensa ja viettiensä varassa elävä, vastuuta tuntematon eläin.
Vihaakin tarvitaan. Ilman vihaa ihminen olisi täysin puolustuskyvytön ja joutuisi elämään toisten ihmisten ehdoilla ja armoilla. Vihan avulla ihmisen on mahdollista ottaa kantaa olemassaolonsa oikeuteen ja puolustaa itselle merkityksellisisä asioita."
Lähde: Tuula Uusitalo; Kielletyt tunteet.

perjantai 18. tammikuuta 2013

Työ ilman iloa on surkeaa,
Työ ilman surua on surkeaa

Suru ilman työtä on surkeaa,
Ilo ilman työtä on surkeaa 
                                                                                           John Ruskin 


keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Luku nälkään 2

Taas on vuosi vierähtänyt ja huomaan lukeneeni 2012 paljon. Se näkyy myös täällä blogissa. Tässä olisi listaa käyttämistäni kirjoista, lehdistä yms. Ottakaa parhaat palat itsellenne luettavaksi.

Kirjat:
  • Darwin aloittelijoille; Jonathan Miller ja Borin van Loon 1982
  • Luonnon lääkeyrtit 2; Sinikka Piippo 2004
  • En tahdo kuolla, en vain jaksaa elää; Ann Heberlein 2010
  • Paviaaneja, punaviiniä ja puutarhanhoitoa; Seppo Turunen 2007
  • Sairasta! Lääkärin käyttöohje potilaalle; Satu Salonen 2011
  • Täydentävät vaihtoehdot terveydenhoidossa; Toim. Saana Saarinen 1998
  • Sairaan hyvä potilas; Satu Salonen
  • Hyvää vangilaa toivoo Jenna; Susanna Alakoski
  • Vitamiinit ja kivennäisaineet. Pieni käytännön opas; Karen Sullivan
  • Monessa mielessä, NLP- mielikirja 2; Toim. R.Asikainen, P. von Harpe 1997
Netti:
  • Elinkeinoelämän keskusliitto (EK)
  • Wikipedia
  • Satu Salosen blogi
Lehdet:
  • Tehy-lehti; nro 14 (Kolumni ikäkysymyksiä), nro 8 (Täyttä ymmärrystä vailla), nro 4 (Pirullisen tyypit)
  • Anna 1.9.2011 Pitäkö töissä olla kivaa?

maanantai 24. joulukuuta 2012

Hyvää joulua!

Joulu; rauhaisaa yhdessä oloa perheen parissa, hyvää ruokaa, sauna, paketteja, lasten iloa, rauhaa ja lepoa. Aina joulukaan ei mene kuten sen haluaisi menevän.  Osa tekee töitä, osa sairastuu, osalle jouluaatto on viimeinen päivä.
Oli tilanne mikä tahansa, kenellä tahansa haluan toivottaa HYVÄÄ JOULUA !

perjantai 14. joulukuuta 2012

Elämää, ei sen enempää

Tehy-lehdessä nro. 14 (6.11.2012) oli taas hieno kolumni. Tällä kertaa kirjoittajana oli Outi Alm. Hän pohti ikäkysymyksiä.  Kolumnissa oli paljon ajattelemisen aihetta, ainakin minusta. Lukekaas tästä;

"IKÄKYSYMYKSIÄ
Elin lapsuuteni kolmen sukupolven talossa. Isovanhempani hoitivat minua vanhempieni ollessa töissä ja olivat muutenkin elämässäni läsnä. Vanhoja sukulaisia ja tuttavia oli paljon. He kävivät usein kylässä, ja puhetta riitti. Lapsena sitä oli mukava kuunnella, se toi elämään jo varhaisessa vaiheessa jonkinlaista ajantajua: kauan ennen minua oli ollut aika, joka sitoi vanhat ihmiset yhteen ja myös minut heihin. Aina ei kaikesta oltu yksimielisiä, ja oli myös asioita, joista ei puhuttu. Tosin niiden olemassaolon tajusin vasta paljon myöhemmin. Mutta edelleenkin sanoista "vanha ihminen" minulle tulee lämmin ja hyvä olo.
Vasta hoitajan opinnot aloitettuani näin sairaita ja vanhoja ihmisiä, kroonikkoja, kuten heitä silloin kutsuttiin. He makasivat huonokuntoisina laitosten vuoteissa, sänkyjä oli vieri vieressä, huoneita pitkän käytävän varressa loputon määrä. Oli järkytys huomata, että sellaistakin saattoi olla. Silti sanassa "vanha" ei ollut mitään hävettävää tai epämääräistä jälkikaikua.
Nyt vanha on kuin kirosana. Ikääntymisestä eli vanhenemisesta puhutaan kuin ongelmasta. Ainakin siihen vaikuttaa liittyvän paljon ongelmia. Vanhuksia on liikaa, väärässä paikassa, väärään aikaan ja väärällä tavalla. He asettavat muille ihmisille ja yhteiskunnalle ikäviä  vaatimuksia, jotka vaativat rahaa. Vanha on menoerä. Siltä ainakin yhteiskunnallinen keskustelu kuulostaa. Ei siis ihme, ettei kukaan halua olla vanha. Parempi olla ikäihminen, seniori tai ikääntynyt.
Jatkuvan kasvun ja tehokkuuden maailmassa elämääkin pitäisi olla aina vain enemmän, sen pitäisi olla suurempaa ja mahtavampaa. Ihmiseloon tämä  ajattelu ei sovi. Väistämättä ihminen muuttuu, keho ei jaksa kuten ennen, sairauksia voi tulla, mutta silti vanhuus ei ole sairaus. Se ei ole ikävä vika tai virhe. Se on elämää, henkilökohtaista ja yksilöllistä kuten elämä siihenkin asti on ollut. 
Yksi syy vanhuuden vieroksuntaan on ihanteellinen harhakuva nuoruudesta. Nuoruus nähdään tavoiteltavana olotilana, ei yhtenä ikävaiheena muiden joukossa. Koko yhteiskunta haluaa olla energinen, rypytön, täynnä toiveita ja mahdollisuuksia ja juhlia jatkuvaa menestystä ystävien ympäröimänä. Ristiriitaista, kun samaan aikaan puhutaan suuresta joukosta syrjäytyviä nuoria. Tähän ongelmalliseen puoleen nuoruutta kuuluvat päihteet, mielenterveysongelmat, kaahauskuolemat, rikollisuus. Suurimmalle osalle nuoruus on kuitenkin aivan muuta kuin jatkuvaa menestyksen liitoa tai ongelmien kasautumista ja syrjäytymistä. Stereotypiat peittävät alleen ihmisen haluineen, toiveineen ja ajatuksineen, oli hän minkä ikäinen tahansa
Olisiko kyseenalaistettava ajattelutapojamme? Kuten miksi näemme ongelmia emmekä ihmistä? Miksi niin helposti muutamme toisen ihmisen sairaudeksi tai diagnoosiksi? Vaikka ihminen tarvitsisi toisten apua, eikö hän saa olla oma itsensä koko elämänsä ajan?
Onneksi muutosta tapahtuu. Hyvänä esimerkkinä on ProudAge-liike, jonka kehittäjälle Anna Pylkkäselle myönnettiin Miina Sillanpää-tunnustus. Liike on aloittanut asennekampanjan, jolla se haluaa ravistella yksipuolisen harmaata ajattelua vanhuudesta. Se tekee "vallankumousta arvokkaan vanhuuden puolesta" ja puhuu voimavaroista, mahdollisuuksista. Keskeisin viesti on ajattelutavan muutos, näkökulman vaihdos. Suurimmat vallankumoukset tehdään ihmisen pään sisällä. Siitä syntyy luovuus."

keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Halu vai kyky?

Tämän hetken polttava puheenaihe elämässäni on ollut sosiaalisuus. Enkä tarkoita sosiaalista mediaa, vaan ihan vanhanaikaisesti face to face. Keskustelut, joita olen käynyt eri tilanteissa eri ihmisten kanssa, ovat saaneet minut pohtimaan seuraavia asioita: Olenko minä sosiaalinen? Millaista on minun sosiaalisuuteni ja mitkä ovat sen ilmenemismuodot? Voiko sairaanhoitajantyötä tehdä olematta sosiaalinen?

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) sivuilta löytyi mielestäni hyvä määritelmä sosiaalisuudelle ja sosiaalisille taidoille. Katkelma on Talouselämä 25-lehteen 13.8.2010 tehdystä artikkelista ja sitä varten oli haastateltu Helsingin yliopiston psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvistä.
"Sosiaalisuus on synnynnäinen temperamenttipiirre, joka tarkoittaa kiinnostusta muita ihmisiä kohtaan ja taipumusta asettaa muiden seura yksinolon edelle. Sosiaalinen ihminen haluaa olla toisten ihmisten kanssa, yksin hän ei viihdy. Parempi nimitys tälle olisikin seurallisuus.
Sosiaaliset taidot taas tarkoittavat kykyä tulla toimeen muiden ihmisten kanssa. Osataan olla ihmisiksi. Sosiaalisuus on halu, sosiaaliset taidot kyky olla muiden kanssa. Sosiaalisella ihmisellä voi olla surkeat sosiaaliset taidot  ja ujolla loistavat."
Tämä teksti vastaakin mukavasti itselleni esittämiin kysymyksiin. Olen mielestäni sosiaalisesti taidokas ja sairaanhoitajan työssä molempi parempi.

lauantai 10. marraskuuta 2012

Kehitysoppia aloittelijoille

Suuri KIITOS paikkakuntani kirjastolle ja kirjaston poistomyynti pisteelle. Siinä käydessäni en voinut olla ottamatta mukaani erästä kirjaa. Se kirja kävi ensin vain pikaisesti kädessäni. Selasin sen nopeasti läpi ja panin takaisin hyllyyn. Kirja kuitenkin huhuili koko ajan hyllystä: ota minut! Ja niinhän siinä kävi, että poistuessani kirjastosta kirja oli kainalossani.

Kirjaa kuvailisin sarjakuvan, historian kirjan ja tietokirjan sekoitukseksi.
  • Sarjakuvaa ovat kuvat. Kirja on täynnä mustavalko kuvitusta ja puhekuplia.
  • Historian kirjan tästä teoksesta tekee aihe; Darwinin elämä ja sen aikakauden aatemaailman kuvaus.
  • Tietokirjan tuo esille taas Lajien synty teoksen teorioiden ja pohdintojen avaaminen.
Kokonaisuudessaan erittäin viihdyttävä teos, suosittelen: Darwin aloittelijoille, Jonathan Miller ja Borin Van Loon, 1982.

Miller, Jonathan & Van Loon, Borin - Darwin aloittelijoille 

P.S. Jos teidän oma kirjastonne ei kirjaa tarjoa, sen voi lunastaa itselleen myös Antikvaarisesta kirjakauppa Menec:stä hurjaan 6 € hintaan. www.menec.fi