keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Asiakaspalvelusta

Sain mielestäni huonoa asiakaspalvelua tässä taannoin. Palvelun tarjoaja ei ollut millään tavoin kiinnostunut asiakkaastaan, teki vain työnsä. Ja hyvin tekikin, sitä ei voi moittia. Olin oikein vihainen tullessani kotiin ja harmissani kun jouduin menemään hänen luokseen uudestaan. Kerkesin jo miettiä, että joskohan tämä tyyppi on edes oikealla allalla.

Keskustelin muutaman muun kanssa, jotka olivat käyttäneet samaa palvelua. Kokemukset olivat vähän saman suuntaisia, mutta heitä se ei tuntunutkaan haittaavan. Kävikin ilmi, että tämän kaverin luonne on erilainen kuin olin ajatellut. Olin antanut omien ennakko-odotusten sumentaa mieleni ja oli siinä varmaan minun jännitykselläkin osuutta asiaan.

Lueskelin Monessa mielessä, NLP-mielikirjaa ja sieltähän löytyi sanoiksi laitettuina se, miltä minusta tuntui ja mitä siinä tilanteessa oli tapahtunut.Ensin kävi näin:
"Joskus yhteistä rytmiä ei löytynyt, samaa aallonpituutta ei saavutettu, vastavuoroisuus ei tullut näkyviin, vaikka sitä silloin halusi ja tosissaan yritti. Tuli tunne, että jokin tässä hiertää-oltiin ihan eri maailmoissa. Kun kontaktia ei hyvästä tarkoituksesta ja yrityksestä huolimatta synnykään, emme yleensä tiedä mitä tehdä, koska kontaktin syntymiselle välttämättömät asiat tapahtuvat automaattisen sanattoman, intuitiivisen ja alitajuisen vuorovaikutuksen tasolla."
Ja sitten näin:
"Me toteamme usein, että ihmiset ovat erilaisia. Kuitenkin me käytännön vuorovaikutustilanteissa saatamme toimia tai tuntea kuin vaatisimme tai olettaisimme, että kaikkien tulisi olla, ajatella ja reagoida samalla lailla kuin itse. Iso osa vuorovaikutuksen ongelmista on seurausta oman maailmankuvan ainoana mahdollisena tai ainoana oikeana pitämisesta."
Monessa mielessä, NLP-mielikirja 2. Toim. Riitta Asikainen, Peter von Harpe, 1997.

Tämän kokemuksen jälkeen jäin miettimään omaa käyttäytymistäni työssäni ja minkälainen mielikuva hoitamillani asiakkailla jää minusta? Täytänkö heidän ennakko-odotuksensa hoitajana vai muutanko niitä hyvään tai pahaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti