HALUAN TOIVOTTAA KAIKILLE OIKEIN MUKAVAA JA HAUSKAA VAPPUA, TÄSSÄ SUOMEN KOLEASSA KEVÄÄSSÄ!
Ja sitten se kääntöpuoli. Vappu on varmasti yksi terveydenhuollon kiireisimmistä päivistä. Otetaan vähän, ja enemmänkin, viinaa ja sitten porukalla siirtyminen kohti baaria. Mitä kaikkea voikaan sattua matkalla ja itse bilepaikassa. Tulee huonoa oloa ja itkettää. Joku kurja kanssa humalainen tönäisee ja nilkka menee poikki. Erilaiset asfaltti ihottumatkin ovat varsin todennäköisiä. Päässäkin saattaa olla vähän reikää. Vappu altistaa myös tappeluille ja mustia silmiä syntyy kuin sieniä sateellla.... Ja tässä taitaa olla vain jäävuoren huippu. Humalaisille kun tuppaa sattumaan mitä kummalisimpia asioita.
lauantai 30. huhtikuuta 2011
torstai 28. huhtikuuta 2011
Jytky tuli
"Mikä mestariteos onkaan ihminen!
Kuinka ylevä järjeltään!
Kuinka rajaton kyvyiltään!
Kuinka ilmeikäs ja ihmeteltävä muodoiltaan ja liikkeiltään!
Toiminnassaan enkelin näköinen!
Ajatuksiltaan Jumalan kaltainen!
Maailman kaunistus!
Kaikkien elollisten alkukuva!"
W. Shakespeare, Hamlet 2.2.
Suomalaiset, olemme jälleen valinneet itsellemme 200 kaltaistamme (kts. yllä) hoitamaan asioitamme seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Neljän vuoden kulluttua voimme todeta teimmekö hyviä vai huonoja valintoja. Katselin kolmen suurimman puolueen, kokoomus, SDP ja perussuomalaiset, vaalilupauksia. Erityisesti kiinnosti tietenki terveydenhuoltoa, edes välillisesti, koskettavat lupaukset. Lupauksista muutamat pistivät itselle silmään. Oli lupausta paremmasta työelämästä ja pidemmästä työurasta. Luvattiin myös parantaa terveydenhuollon ja päivähoidon palveluja. Lupeissa olisi myös veronkorotuksia, joiden tarkoituksena on tasapainottaa valtiontalous. Terveydenhuollolle luvattiin rakenteellisia uudistuksia, joissa kustannuksia yhtenäistettäisiin. TEHY: nä toivon myös, että uusi hallitus, ja oppositio, kuuntelee TEHY: ä järjestönä ja vastaa meidän toiveisiin.
Vaalilupausten täyttymistä odotellessa voimme vielä pohtia poliittisia puheita seuraavalta kannalta.
"Politiikassahan on kyse siitä, että kaikkia ihmisiä pitäisi miellyttää samalla kertaa, joten poliittiset
tiedonannot ovat tarkoituksella epämääräisiä. Otetaan esimerkiksi sellainen lausunto kuin "Taloudellinen tilanne on selvästi parantunut, työttömyys on laskenut ja odotamme tulevaisuudessa voivamme myös laskea hieman veroja." Se ei kuitenkaan kerro tämänhetkistä taloudellista tilannetta eikä sitä, miten sitä mitataan. Hyvin suuri työttömyys saattaa olla jonkin verran laskenut tai tapa, jolla sitä mitataan, on muuttunut. Lausunto ei myöskään tarkenna minkätyyppistä verotusta aiotaan laskea, ja jos ylipäänsä aiotaan laskea, niin kuinka paljon. Jos pettymykset johtuvat liian suurista odotuksista, niin poliitikkojen ei pitäisi yllättyä aiheuttamistaan pettymyksistä." J. O´Connor ja I. McDermott.
Kuinka ylevä järjeltään!
Kuinka rajaton kyvyiltään!
Kuinka ilmeikäs ja ihmeteltävä muodoiltaan ja liikkeiltään!
Toiminnassaan enkelin näköinen!
Ajatuksiltaan Jumalan kaltainen!
Maailman kaunistus!
Kaikkien elollisten alkukuva!"
W. Shakespeare, Hamlet 2.2.
Suomalaiset, olemme jälleen valinneet itsellemme 200 kaltaistamme (kts. yllä) hoitamaan asioitamme seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Neljän vuoden kulluttua voimme todeta teimmekö hyviä vai huonoja valintoja. Katselin kolmen suurimman puolueen, kokoomus, SDP ja perussuomalaiset, vaalilupauksia. Erityisesti kiinnosti tietenki terveydenhuoltoa, edes välillisesti, koskettavat lupaukset. Lupauksista muutamat pistivät itselle silmään. Oli lupausta paremmasta työelämästä ja pidemmästä työurasta. Luvattiin myös parantaa terveydenhuollon ja päivähoidon palveluja. Lupeissa olisi myös veronkorotuksia, joiden tarkoituksena on tasapainottaa valtiontalous. Terveydenhuollolle luvattiin rakenteellisia uudistuksia, joissa kustannuksia yhtenäistettäisiin. TEHY: nä toivon myös, että uusi hallitus, ja oppositio, kuuntelee TEHY: ä järjestönä ja vastaa meidän toiveisiin.
Vaalilupausten täyttymistä odotellessa voimme vielä pohtia poliittisia puheita seuraavalta kannalta.
"Politiikassahan on kyse siitä, että kaikkia ihmisiä pitäisi miellyttää samalla kertaa, joten poliittiset
tiedonannot ovat tarkoituksella epämääräisiä. Otetaan esimerkiksi sellainen lausunto kuin "Taloudellinen tilanne on selvästi parantunut, työttömyys on laskenut ja odotamme tulevaisuudessa voivamme myös laskea hieman veroja." Se ei kuitenkaan kerro tämänhetkistä taloudellista tilannetta eikä sitä, miten sitä mitataan. Hyvin suuri työttömyys saattaa olla jonkin verran laskenut tai tapa, jolla sitä mitataan, on muuttunut. Lausunto ei myöskään tarkenna minkätyyppistä verotusta aiotaan laskea, ja jos ylipäänsä aiotaan laskea, niin kuinka paljon. Jos pettymykset johtuvat liian suurista odotuksista, niin poliitikkojen ei pitäisi yllättyä aiheuttamistaan pettymyksistä." J. O´Connor ja I. McDermott.
maanantai 25. huhtikuuta 2011
Pöpöjä, pöpöjä, lisää pöpöjä
Hoitaja kohtaa työssään monen monta mukavaa pöpöä. Valitettavasti osa menee hoitajien ohi moikkaamatta. Erilaisia pöpöjä on valtavasti: MRSA, VRE, ESBL, HIV, Hepatiitti, Clostridium difficile, Staphylococcus aureus, E. Coli.....
Joka pöpölle on oma tapansa suojautua. Osa joudutaan eristämään. Hulluinta on etteivät nämä pöpöt oireettomina näy mitenkään. Mutta kun tehdään löytö.... Hoitajille tämä tietää entistä tarkempaa hygieniaa, asiakkaalle taas yksityishuonetta. Joskus pöpö iskee niin rajusti, että joudutaan perustamaan oma osasto vain sitä pöpöä varten.
Välillä mietin kuka kumma on syypää siihen, että aina tulee uusi pöpö tai että osataan etsiä ja epäillä jotain tiettyä. Vastaushan on oikeastaan aika ilmeinen. Kyllähän se tämä nykymaailma on syypää. Halutaan olla terveempiä ja elää pidempään. Joudutaan etsimään pöpöjä, löytämään niitä ja kehittämään niitä vastaan lääkkeitä. Pöpöt vain ovat niin fiksuja, että nekin kehittyvät ja taas joudutaan etsimään uusi lääke.... Kierre jatkuu loputtomiin.
Ymmärrän kyllä tilanteen vakavuuden ja suojaudun parhaani mukaan. En halua levittää pöpöjä toisiin asiakkaisiin, läheisiini tai itseeni. Ihminen, jolla on huono tai heikentänyt vastustuskyky, voi jopa menehtyä. Hoitajan ei saa olla pöpö kammoinen. On luotettava 100% niihin ohjeisiin ja välineisiin, joita on ohjeistettu käyttämään. Sota pöpöjä vastaan on koko ajan käynnissä.
Joka pöpölle on oma tapansa suojautua. Osa joudutaan eristämään. Hulluinta on etteivät nämä pöpöt oireettomina näy mitenkään. Mutta kun tehdään löytö.... Hoitajille tämä tietää entistä tarkempaa hygieniaa, asiakkaalle taas yksityishuonetta. Joskus pöpö iskee niin rajusti, että joudutaan perustamaan oma osasto vain sitä pöpöä varten.
Välillä mietin kuka kumma on syypää siihen, että aina tulee uusi pöpö tai että osataan etsiä ja epäillä jotain tiettyä. Vastaushan on oikeastaan aika ilmeinen. Kyllähän se tämä nykymaailma on syypää. Halutaan olla terveempiä ja elää pidempään. Joudutaan etsimään pöpöjä, löytämään niitä ja kehittämään niitä vastaan lääkkeitä. Pöpöt vain ovat niin fiksuja, että nekin kehittyvät ja taas joudutaan etsimään uusi lääke.... Kierre jatkuu loputtomiin.
Ymmärrän kyllä tilanteen vakavuuden ja suojaudun parhaani mukaan. En halua levittää pöpöjä toisiin asiakkaisiin, läheisiini tai itseeni. Ihminen, jolla on huono tai heikentänyt vastustuskyky, voi jopa menehtyä. Hoitajan ei saa olla pöpö kammoinen. On luotettava 100% niihin ohjeisiin ja välineisiin, joita on ohjeistettu käyttämään. Sota pöpöjä vastaan on koko ajan käynnissä.
torstai 21. huhtikuuta 2011
Osaan- en osaa- osaan
Olen osannut ns. maallikko ensiapua jo ennen sairaanhoitajakoulua. SPR:n ea kurssit oli moneen kertaan käytynä. Oli oikein osaava olo.
Opiskelun edetessä sairaalan laitteet ja lääkkeet tulivat tutuiksi. Kuinka hienolta tuntuikaan osata elvyttää niiden avulla. Hengitystä, pulssia, rytmiä pystyi koko ajan seuraamaan. Vierellä oli toisia hoitajia ja lääkäreitä. Oli oikein osaava olo.
Seuraavaksi iski pakokauhu. Mitä teen sairaalan ulkopuolella?! Ei ole laitteita, lääkkeitä eikä hoitajia saati lääkäreitä. Ei varmasti pysty tekemään yhtään mitään! Kaikki aiemmin oppimani tuntui katoavan.
Jälleen kerran painotan ammatillista kasvua. Nyt osaan erottaa itsestäni sairaalan sisäisen hoitajan ja sairaalan ulkopuolisen siviili minän. Ne molemmat osaavat ensiavun paikasta riippumatta.
Opiskelun edetessä sairaalan laitteet ja lääkkeet tulivat tutuiksi. Kuinka hienolta tuntuikaan osata elvyttää niiden avulla. Hengitystä, pulssia, rytmiä pystyi koko ajan seuraamaan. Vierellä oli toisia hoitajia ja lääkäreitä. Oli oikein osaava olo.
Seuraavaksi iski pakokauhu. Mitä teen sairaalan ulkopuolella?! Ei ole laitteita, lääkkeitä eikä hoitajia saati lääkäreitä. Ei varmasti pysty tekemään yhtään mitään! Kaikki aiemmin oppimani tuntui katoavan.
Jälleen kerran painotan ammatillista kasvua. Nyt osaan erottaa itsestäni sairaalan sisäisen hoitajan ja sairaalan ulkopuolisen siviili minän. Ne molemmat osaavat ensiavun paikasta riippumatta.
keskiviikko 20. huhtikuuta 2011
Motto
Jokaiselta varnaan löytyy jokin elämänohje, lausahdus tai ajatelma, josta pitää ja jota käyttää mottonaan. Itse viljelen: "Kaikkien kanssa ei tarvi olla kaveri, mutta toimeen on tultava ". Tämä on ainakin omalla kohdallani toiminut, niin töissä kuin vapaallakin. Ammatissani on pystyttävä tekemään työt kaikkien kanssa. Työparia ei voi valita. Mielestäni elämänohjeeni säästää minua monelta mielipahalta, auttaa ajettelemaan asiat ja ihmiset sellaisina kuin ne/he ovat. Minun ei ole pakko avata mieleni sopukoita kaikille. Kaikissa meissä on hyvät ja huonot puolensa. Minussakin.
Olen hiljattain löytänyt muutaman muunkin ajatelman, jotka sopivat omaan ajatusmaailmaani työssä ja vapaalla. Ne kuuluvat seuraavasti:
"Ajatus on kuin sinikopio. Se luo muodon kuvan, joka panee fyysisen energian liikkeelle muodon suuntaan ja johtaa lopulta muodon ilmenemiseen fyysisellä tasolla." S.Gawain
" Ei ole olemassa neuvottomia ihmisiä, ainoastaan neuvottomuuden tiloja." J. O'Connor ja I. McDermott
"Jos yksi ihminen osaa tehdä jotain, on mahdollista mallittaa hänen taitonsa ja opettaa se muille. Onnistumista voidaan monistaa." J. O'Connor ja I. McDermott
Olen hiljattain löytänyt muutaman muunkin ajatelman, jotka sopivat omaan ajatusmaailmaani työssä ja vapaalla. Ne kuuluvat seuraavasti:
"Ajatus on kuin sinikopio. Se luo muodon kuvan, joka panee fyysisen energian liikkeelle muodon suuntaan ja johtaa lopulta muodon ilmenemiseen fyysisellä tasolla." S.Gawain
" Ei ole olemassa neuvottomia ihmisiä, ainoastaan neuvottomuuden tiloja." J. O'Connor ja I. McDermott
"Jos yksi ihminen osaa tehdä jotain, on mahdollista mallittaa hänen taitonsa ja opettaa se muille. Onnistumista voidaan monistaa." J. O'Connor ja I. McDermott
tiistai 19. huhtikuuta 2011
Papukaijan verenpaine
Elämäni eläimet TV: ohjelma on melko mukavaa katsottavaa. Viimeksi sitä katsoessani siinä oli papukaija, jolta mitattiin verenpaine. Papukaija nukutettiin ja siivestä höyheniä pois. Tähän kohtaan tuli mansetti. Lintua hoitanut lääkäri totesi verenpaineen mittauksen tapahtuvan samoin kuin ihmisillä. Tällä papukaijalla oli verenpainetauti ja/tai sydämenvajaatoiminta, koska kaija sai sydänlääkityksen.
Ihmisillä ja eläimillä näyttää olevan aikalailla samoja tauteja ja oireita; allergioita, sydäntauteja, diabetestä, kasvaimia, syöpiä.... Hoidotkin tuntuvat olevan samoja; tabletteja, tabletteja, tabletteja...
No kaikkihan me olemme Jumalan luomia, niin miksei sitten samat ongelmatkin.
Ihmisillä ja eläimillä näyttää olevan aikalailla samoja tauteja ja oireita; allergioita, sydäntauteja, diabetestä, kasvaimia, syöpiä.... Hoidotkin tuntuvat olevan samoja; tabletteja, tabletteja, tabletteja...
No kaikkihan me olemme Jumalan luomia, niin miksei sitten samat ongelmatkin.
lauantai 16. huhtikuuta 2011
Paljastavat sanat
Hoitotyössä kohtaamme erilaisia ihmisiä, joille meidän on puhuttava. Joskus ei riitä edes oma äidinkieli. On tultava toimeen persoonasta, sukupuolesta, iästä, kansallisuudesta ja erilaisista elämänkatsomuksista riippumatta. On puhuttava ja kerrottava huonojakin uutisia. Meistä itsestä on kiinni miten homma etenee. Pienet sanat ja äänenpainot voivat vaikuttaa rauhoittavasti tai kiihdyttävästi.
Minulle ei ole ollut vaikeaa tulla toimeen asiakkaiden kanssa. Kommunikoinnissa koen vaikeimpana kertoa asiakkaalle ja omaisille henkeä uhkaavasta tilanteesta, niin että myös maallikko sen ymmärtäisi. Asia pitäisi ilmaista myös kuten se on. Äärimmäisen vakavaa tilannetta ei pidä ruveta siloittelemaan. On käytettävä niitä faktoja joita on olemassa. Tätä taitoa on joutunut opettelemaan ja opettelu taitaa jatkua koko lopun työuran. On hiukan hankalaa olla tiukasti faktoissa kiinni itkevien omaisten keskellä.
Sairaanhoitaja-lehdessä oli hyvä pääkirjoitus liittyen aiheeseen:
"Hoitotyössä puhumamme ja kirjoittamamme kieli paljastaa meidät armotta tai armollisesti. On vain osattava kuunnella sillä silmällä ja korvalla. Valitut sanat paljastavat, onko toimintamme potilas- vai organisaatio lähtöistä.Kielenkäytöstämme voi kuulla hoitokulttuurissa toimivien asemat ja valtarakenteiden symmetriat tai epäsymmetriat. Sanavalinnat määrittelevät, miten potilas tulee ymmärretyksi ja mihin suuntaan hoitosuhde etenee. Tekemisen perustaksi valittu kielenkäyttö on yksilöllinen, yhteisöllinen ja aina myös eettinen valinta." Eva Agge.
Minulle ei ole ollut vaikeaa tulla toimeen asiakkaiden kanssa. Kommunikoinnissa koen vaikeimpana kertoa asiakkaalle ja omaisille henkeä uhkaavasta tilanteesta, niin että myös maallikko sen ymmärtäisi. Asia pitäisi ilmaista myös kuten se on. Äärimmäisen vakavaa tilannetta ei pidä ruveta siloittelemaan. On käytettävä niitä faktoja joita on olemassa. Tätä taitoa on joutunut opettelemaan ja opettelu taitaa jatkua koko lopun työuran. On hiukan hankalaa olla tiukasti faktoissa kiinni itkevien omaisten keskellä.
Sairaanhoitaja-lehdessä oli hyvä pääkirjoitus liittyen aiheeseen:
"Hoitotyössä puhumamme ja kirjoittamamme kieli paljastaa meidät armotta tai armollisesti. On vain osattava kuunnella sillä silmällä ja korvalla. Valitut sanat paljastavat, onko toimintamme potilas- vai organisaatio lähtöistä.Kielenkäytöstämme voi kuulla hoitokulttuurissa toimivien asemat ja valtarakenteiden symmetriat tai epäsymmetriat. Sanavalinnat määrittelevät, miten potilas tulee ymmärretyksi ja mihin suuntaan hoitosuhde etenee. Tekemisen perustaksi valittu kielenkäyttö on yksilöllinen, yhteisöllinen ja aina myös eettinen valinta." Eva Agge.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)